NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
يَحْيَى بْنُ
مَعِينٍ
حَدَّثَنَا
حُسَيْنُ
بْنُ
مُحَمَّدٍ
عَنْ شَيْبَانَ
عَنْ عِيسَى
بْنِ عَلِيٍّ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ جَدِّهِ
ابْنِ
عَبَّاسٍ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ يُمْنُ
الْخَيْلِ
فِي
شُقْرِهَا
İbn Abbas'dan; demiştir
ki: Rasulullah Sallallahu Aleyhi ve Selem şöyle buyurdular:
"Atların
bereketi, kırmızılarındadır"
Diğer tahric: Tirmizi,
cihad; Ahmed b. Hanbel, I, 272.
AÇIKLAMA:
Ebu Bekr el-Bezzar'ın
açıklamasına göre, Ali b. Abdillah b. Abbas babasından bu hadisten başka müsned
bir hadis rivayet etmemiştir. Tirmizî de bu hadis hakkında, "Bu hadis
gariptir. Onu yalnız bu senedle, Şeyban'ın rivayeti olarak biliyoruz" demiştir.
Kırmızı atların bereketli ve uğurlu olduğunu ifade den bu hadis-i şerifle;
"Atların en
hayırlısı alnı beyaz ve üst dudağında ve burun deliklerinde aklık bulunan
siyah attır..."[Tirmizi, cihad] mealindeki hadis-i şerif arasında bir
çelişki bulunduğu söylenemez. Çünkü kırmızı atların bereketli olması yağız
atların hayırlı olmasına engel olmadığı gibi, yağız atların hayırlı olması da
diğer atların uğurlu ve bereketli olmasına engel değildir.
İmam Muhammed'in Salih
b. Keysan'dan rivayet ettiği; "Atların en hayırlısı (yelesi ve kuyruğu)
kızıl olanıdır." anlamındaki hadis-i şerifle, Abdullah b. Ebî Necih
es-Sekafî'den rivayet ettiği, "Bereket; alnı sakar, yağız, üst dudağında
beyazlık bulunan, üç ayağı sekili ve sağ ayağı lekesiz olan atlardadır. Bu atlar
yoksa siyah at bu vasfı taşır.”[Şimşek Said a.g.e. I, 100.] anlamındaki hadis-i
şerif de nazarı itibara alınınca, bu vasıfları taşıyan atların bu vasıfları
taşımayanlardan daha iyi oldukları anlaşılacağı gibi, bu vasıfları taşımayan
atlarda da hayır bulunduğu, fakat atların bu vasıfları taşıyan atlar kadar
hayırlı olamadıkları kolayca anlaşılır.